fredag 7 augusti 2009

Drömmen om fortplantning

Jag hade en dröm. Jag var mamma i den drömmen. Mor till två nyfödda tvillingar, förlösta med akut kjejsarsnitt. Det var en pojke och en flicka. Pojken hade sex tår på den ena foten och fyra på den andra. Annars var de båda helt friska. Det var så komiskt för när jag ringde mamma i min dröm var jag förvånad över att jag fått tvillingar. Jag hade inte vetat om det vilket är konstigt eftersom att det ser dom ju på ultraljuden. Men jag var lycklig glad att jag hade fått tvillingar eftersom jag vet hur det är att vara tvilling.

Varför drömmer jag om sånt här? Som om jag inte plågas av barnlängtan till och från ändå. Ena dagen beredd, extrem lust att vilja ha barn. Andra dagen oförberedd, icke redo att ta klivet, känslan av att mitt egna liv skulle sluta om jag blev gravid. Känslan av att aldrig mer få tänka på sig själv utan alltid måste se till barnets rätt. Inget konstigt i det naturligtvis men ibland behöver jag bara få vara själv. Fast livet slutar ju inte för att man får barn. Man kan fortfarande vara sig själv. Det kommer när det kommer helt enkelt.

Jag var så lycklig i drömmen och det var så starkt och underbart att jag blev ledsen när jag vaknade. Mitt liv känndes plötsligt så tomt och i några sekunder, meningslöst.

En skrivförening. Det är något jag har velat skapa länge för att föra samman folk med intresse för att skriva, så att vi kan skriva tillsammans och ge stöd och kritik så att man kan utveckla sitt skrivande. Sen att få umgås med människor som förhoppningsvis är lika passionerade i skrivandet, att få dela min livsstil med andra som lever så. Kanske skulle trigga igång mig igen, för nu har jag befunnit mig i en lång skrivkramp och jag saknar perioden då jag kunde skriva tre, fyra dikter per dag och det känndes som det aldrig skulle sina.

Men jag fick reda på häromdagen att det finns en skrivförening här. Så det tål att kollas upp. Sen får jag se om det är något som passar mig och om jag kommer få nya vänner där. Det är ju så beroende på vilka människor man träffar. Men jag ser fram emot att få kolla upp det!!

Inga kommentarer: