fredag 26 februari 2010

Lite böcker blev det allt

Hej.
Ja som jag skrev i tidigare inlägg så hade jag ett sug, en dragningskraft efter böcker. Att få läsa lite och upptäcka nya författare och bara försvinna in i det skrivna ordet magiska värld och drömma sig bort, underbart!

Så syrran och jag bestämde oss för att ge oss ut på stan för att gå på bok upptäcktsfärd. Syrran och jag är av den natur att vi absolut inte har något emot att köpa begagnat. Finns mycket bra böcer till en billig peng. Så du kan få fler böcker till biblioteket samtidigt som du sparar pengar och är miljövänlig när du tar vara på det gamla.

Så vi begav oss in på röda korset inne i karlskrona och där stod vi en bra stund i bokavdelningen och läste och tittade. en av de som jobbade där kom dit och blev glad när syrran plockade på sig bok efter bok och sa att det var bra att hon köpte böcker. Ja syrran slutade med fem böcker och jag hittade mig tre böcker.

Vår Blombok av Birgitta arén och Carin enfors från 1981.
En bok om krukväxter, så nu ska svärmor bli glad. Nu slipper jag springa och låna hennes hela tiden. En sådan bok har jag velat ha länge men nu letade jag inte ens efter en men hittade än ändå. Struntar i att den har några år på nacken, fortfarande samma växter.

Världskonsten från urtid till nutid; En bok om konst. Med fakta om många av de stora konstnärerna och många fina bilder. En bok jag inte letade efter men som jag inte kunde släppa ifrån mig när jag väl hittade den. Mycket fin bok som skulle kostat flera hundra kronor om den var ny.

Den sista och tredje boken var: Ekot av ett skott skriven av Alf Henrikson. En bok som handlar om mordet på Gustaf den tredje och människorna runt om honom. Jag har inte läst historia a så köpte denna i hopp om att få lära mig lite mer om svensk historia dessutom hade den en stark första mening som gjorde mig sugen på att läsa mer.

Alla tre böckerna kostade sammanlagt 15 kronor och dom kommer göra sig bra hemma. Nu gäller det bara för Henke och mig att spara ihop till en bokhylla när jag ska börja utöka bokförådet.

Efter besöket på röda korset begav vi oss till Bokus för att spana in den riktiga bokrean. jag köpte inget eftersom jag inte har fått mina pengar än men syrran köpte två. Däremot hittade jag en bok i reklambladet om bokrean som jag har letat efter länge till ett jättebra pris, men det såg jag inte förrän jag var hemma ifrån affären. Men det kommer fler chanser. Bokrean är inte slut än och så finns ju bokus. Där är ju böckerna alltid lite billigare:)

Så gå nu och sätt er i soffan under en filt och läs lite, det ska jag göra.

Inga kommentarer: