måndag 15 februari 2010

Ner i diket

God kväll=)
Ja så var tiden då äntligen inne då jag skulle få komma iväg till vetrinären med vårt lilla marsvin. Så glad i hågen klädde jag på mig o Bissen följde med me Sparky innaför tröjan för att hålla värmen uppe eftersom dom är jättekänsliga för kyla o drag. Så vi traskade ner och väntade på att Ingrid och Alf skulle komma och hämta mig.

Ja efter att Bissen och jag stått och samtalat en stund så kom dom äntligen och jag hoppade in i bilen och la in Sparky i transportburen med värmande handukar och en filt om. Sen bar resan iväg. Vi skulle bara hämta Nelsson, Ingrids och Alfs yngsta hund ifrån hundfrisören. Sagt och gjort. Därefter körde vi glada påväg ut mot ålem för att ta oss till 22:an men då kom det en mörk kombi ifrån motsatta körriktning i full fart, alldelles för snabbt och Ingrid var tvungen att veja och vi hamnade i diket. Därefter att ha stått och väntat över en timme i kylan kom bärgningsbilen och drog upp bilen ur diket och vi kunde fortsätta vår resa in till kalmar. Däremot så kom vi över två timmar för sent till vetrinären, men vi hade ringt och pratat med henne så hon visste att vi skulle komma. Men tyvärr så tog hon inte Lord och Nelsson idag bara för det utan hon tog bara emot Sparky för det var så akut. Det var inte tänderna och han var inte förstoppad iallfall, tarmkanalen var helt tömd. Vi pratade om att lägga in honom men eftersom att dessa smådjur blir stressade så lätt och hon har så mycket liv omkring sig beslutade vi att prova ta hem honom och ser jag ingen bättring efter behandling om några dagar så ska jag höra av mig så blir han inlagd. Hon tror det var en infektion eller att han har ont i magen, lite svårt o avgöra utan o ge honom lugnande och kunna undersöka honom mer men hon förklarade att han var i för dåligt skick just nu så han skulle inte klara en lugnande dos. Vilket som inte förvånar mig eftersom han är bara skinn o ben just nu.

Så nu ska jag göra morotspure med linfröolja och mata honom med en spruta och sen ska han få en spruta antibiotika om dagen.

Ta hand om er.
puss o kram

Inga kommentarer: