söndag 29 augusti 2010

Fortsättning

...fortsättning...

Ja sen kom det en sjuksköterska för att visa mig till mitt rum. Trots protester om att jag kunde gå själv, var det bara att sätta sig i rullstolen hon hade med sig och åka genom de långa sjukhus korridorerna. Det var fullt där jag skulle ha legat så jag fick ligga uppe hos gyn. Så hus arton, avdelning fem rum 21. Där låg jag. I ett rum för el-allergiker och astmatiker. Inte alls långt ifråbn förlossning och bb.

Christina hette sjuksköterskan som skulle ha hand om mig fram till operationen. Hon gav mig en sjukhusdräkt och sa att jag skulle byta om och sen låsa in alla mina värdesaker i ett skåp. Sedan skulle jag ge nyckeln till henne så skulle hon i sin tur låsa in den i ett skåp. Efter att ha suttit hos mig en stund och sett att jag kom tillrätta i mitt rum gav sig tvillingsyrran av hemåt med Candy.

Jag låg och läste en stund, men kände snart att jag inte alls koncentrera mig på det jag läste. Jag låg och sneglade på klockan och väntade på att dom skulle komma och hämta mig så att det hela skulle vara över. Så att jag kunde få sova o vakna upp till en ny dag då syrran skulle komma å hämta mig och vi skulle åka till karlskrona och ha kvalitetstid med varandra.

Återigen sneglandes på klockan. Trycka på nödsignalen. Christina kom. Hämta dropstativ att sätta glyckosen i så att jag kunde gå på toaletten. Krypa ner i sängen. Lägger mig på sidan med ett stadigt grepp om stativet. Fryser har ont. Hör ett och annat spädbarn som skriker. Tänket "Välkommen till världen" tyst för mig själv.

Halv två. Någon i rymmet intill hostar så den kräks. Ligger på helspänn o lyssnar. Ska dom inte komma snart? fryser. Önskar det vore över så jag fick sova. Christina kommer in och tittar till mig. Frågar om jag kan få en filt. Fryser.

Blir varmare av filten. Ligger och tänker. Ser genom fönsterrutan hur en kvinna i rummet mitt emot går och vaggar ett spädbarn i sin famn, slumrar in.

Vaknar klockan halv sex. Måttligt irriterad över att inte fått komma in under operation på natten. Undrar hur länge jag ska få vänta. Tänker på stackars Nonne som måste undra varför hon inte ha hört något. Sjuksköterskorna vet inte varför jag inte fått komma ner än.

Ligger väntar, irriterad, sneglandes på klockan. En ny sköterska kommer in å presenterar sig och klappar mig på handen. Hon ska ringa ner till operation och fråga när dom kan tänkas ta emot mig. jag frågar om jag får låna en telefon.

Ringer Henke och frågar efter Nonnes nummer eftersom att jag inte har det i huvudet och min mobil ligger inlåst. lagom när jag lagt på kommer dom o säger att jag ska ner på operation och att jag kan ringa syrran o berätta det. Ringer Nonne samtidigt som dom rullar ner mig och ta på mig ett par strumpor.


To be continued...

Inga kommentarer: