fredag 22 oktober 2010

En favvodikt

Jag har många dikter som jag gillar, men den här av Peder Svensson är en stark favorit just nu. Jag läste den för första gången igår och nu är jag fast i den. Tycker den är underbar. För mig handlar den om att man inte ska vara rädd för att leva livet fullt ut. Att man inte ska göra allt som alla andra gör utan gå sin egen väg oavsett hur den nu ser ut så att man inte kväver sig själv.


Landet Lagom

Jag bodde i landet Lagom
bara en bit härifrån
i ett hus av lagom storlek
och lagom stora lån

Människor var lagom långa
när de inte var lagom små
och ingen tilläts växa
mer än andra kunde få

Man tyckte lite lagom
om det mesta i vår stad
och ingen var väl ledsen
och ingen var väl glad

Mitt i staden lagom
det fanns ett institut
Där det lite lagom
av lärdom lärdes ut

Ingen var för varm
och knappast någon frös
och i stadens alla kyrkor
var man lagom religiös

Men jag for från landet Lagom
för jag visste och jag vet
att man kan dränka själen
i medelmåttighet

(Peder Svensson)

Inga kommentarer: