tisdag 16 november 2010

Författarafton med Johan Theorin

Ja så var det alltså. I församlingshemmet klockan sju. Folk välde in från båda hållen i församlingshemmet och de 150 stolarna var snart fullsatta. De stackars människorna som kom sist fick stå under kvällen eftersom de av säkerhetssjäl inte får vistas mer än 150 därinne fick dom inte ta in fler stolar.

Hur som helst. Tystnaden lade sig ibland publiken och efter en kort presentation steg Johan Theorin fram i lokalen och började berätta. Klockan sju, i skumtimmen(Skymningen) var det Johans tur att stiga fram och berätta historier för oss, så som det var förr. Där de unga hungrigt lyssnade till de äldres historier medan de äldre bytte skvaller med varandra. Det tog inte lång tid att upptäcka att Johan inte bara är duktig på att skriva berättelser, han kan berätta muntligt också. Han hade med sig hela publiken och han bjöd på sig själv när han berättade de här gamla spännande historierna som han snappat upp från de äldre under sin barndom o kanske en del på senare år. Ibland var det nästan som om folkmassan höll andan för att sedan i nästa sekund brista ut i högljudda hjärtliga skratt. Ja, Johan Theorin, han kan allt konsten att berätta han, både skriftligt och muntligt. Han pratade så varmt om sina gamla släktingar och de gamla sägnerna som han själv fått lyssna till som ung medan fåken ven utanför husknuten.

Mycket trevlig kväll måste jag säga. Jag är glad att jag gick dit och sen är det ju extra roligt att ha skumtimmen signerad=) Kommer man alltid minnas den här kvällen och när man stod ansikte mot ansikte med en författare som man tycker skriver så bra. Har inte läst alla hans böcker än, utan det är skumtimmen och så håller jag på med nattfåk. Alla som inte har läst dom än så kan jag rekommendera dom varmt. Jag var fast sen jag läste skumtimmen och har tipsat alla mina vänner och bekanta som jag vet läser mycket böcker om dom=) Så nu kan jag tipsa er läsare också. Gillar ni att läsa och har ont om idéer läs gärna Johan Theorins böcker.


Johnsson, over and out=)

Inga kommentarer: