måndag 15 november 2010

Konstutställning

Nu är jag hemma efter att ha varit på konstutställning i IOGT/NTO lokalen. Det var Lina på praktiken som tipsade mig för hon skulle sitta som konstvakt där. Varför inte tänkte jag, jag gillar konst och har inget bättre för mig ändå.
Så jag traskade dit efter praktiken. Utställare var konstnären Lars-Åke strömbladh och skulptören Ingbritt Lundqvist

Jag gillade båda två utställarna faktiskt. Tavlorna i akvarell var välgjorda och en del talade till en mer än andra. Jag föll extra mycket för några tavlor med motiv av kurviga kvinnokroppar och sen motiven som var målade här ifrån Mönsterås.

Ingbritt Lundqvists skulpturer var välgjorda och charmiga. Det var olika allt från båtar, till en naken kvinna o änglaljusstake. Jag blev särskilt förtjust i en som hette Korpar som helt enkelt var två keramik korpar på en stubbe. Den var så fint gjord och den var charmig. Den hade med sin stora personlighet gärna fått följa med både Lina och mig hem=)
Blev även extra förtjust i två skulpturer föreställande ett får. Även dom var välgjorda och detaljrika.

Konstnärerna var tyvärr inte på plats så jag kunde inte fråga om det var tillåtet att fotografera tyvärr, hade varit kul att dela med sig lite av dom men men. Blir ni jättenyfikna och bor i Mönsterås eller har vägarna förbi får ni köra dit själva och titta=)

Trevligt smyga in lite kultur i vardagen sådär en vanlig måndagseftermiddag. Mer sånt=)

Johnsson, over and out;)

1 kommentar:

Majsan sa...

Keramikern och konstnären Ingbritt Lundqvist har sin ateljé i Ödebo, Ålem. Där finns även ett litet charmigt lanthandelsmuseum med massor med prylar från förr.

Fr.o.m v.41 2011 har hon öppet tisdagar och torsdagar kl.12-18.

www.ingbrittlundqvist.se