fredag 14 januari 2011

Att jobba mer med

Ja, vi har alla saker att jobba med för att utvecklas mer personligt så att vi kan bli mer harmoniska och må bättre och ge det bästa av oss själv till andra. Vissa har bara lite mer saker att jobba på än andra. Åh eftersom att jag vill må bättre har jag rannsakat mig själv och kommit fram till en del jag behöver jobba med.

1. Sluta anklaga andra personer för min olycka, när jag mår bra vet jag givetvis detta, men när jag mår som sämt och allt är som mörkast så tar känslorna över där det sunda förnuftet vanligtvis brukar hålla till. Detta gör att jag ibland häver ur mig spydigheter som kan såra andra, utan att jag tänker på det för egentligen är jag bara så ledsen.

Ibland till exempel när jag mår såhär och jag är ensam så har det hänt några gånger att jag, när jag sitter fylld av självömkan, att jag lagt skulden på mina vänner, för att jag tycker att dom har varit för upptagna för att umgås med mig och dom har blivit sårade utav det, självklart! Åh jag har mått så dåligt att jag varken märkt det, eller förstått det.

Jag har då bara burit fram det negatvia, jag har bara sett att dom inte har tid med mig och tänkt att dom väljer bort mig och att dom ska sluta tycka om mig, så blir det en ond spiral som bara leder käpprakt neråt och det mår varken jag eller mina vänner bättre av. Jag måste kunna vara lycklig med mig själv och den lyckan har jag det största ansvaret för och det är det jag måste påminna mig om.

Som min vän Pullan alltid brukar säga=)att man ska göra saker man mår bra av och rå om sig själv när man mår som sämt. Man måste vårda sig själv för att kunna rå om sina vänner sen=) Mår man dåligt kan man ändå inte ge det bästa till sina vänner som man egentligen vill!

2. Sluta jämföra mig själv med andra. Jag är jag och jag är inte sämre än någon annan. Jag måste vara den jag ska vara och inte springa o jämföra mig med en massa människor för det leder inte till något annat än att man tillslut blir en bitterfitta. Vi är alla olika och det är ju det som gör oss unika=)

3. Sluta vara så viktfixerad Det viktigaste i livet ska inte vara att fokusera på hur man ser ut, utan att man mår bra=) Jag är fin o duger som jag är=)

4. Sluta oroa mig så mycket. Att oroa sig är som att gunga gungstol. Du sitter o gungar och det tar dig ingenstans. Saker o ting brukar lösa sig=)

5. Jobba upp min självkänsa rejält för att må bättre och bli lyckligare. Så att jag kan ge mig själv och mina anhöriga det bästa utav mig=)

6.Tänka positivt, det är livsviktigt för att må bra=) Åh det brukar ens vänner och familj alltid försöka uppmuntra en till.

Så det är lite saker jag har att jobba med=) Det kommer kanske inte alltid vara lätt och jag kommer förmodligen falla in i de här gamla beteendemönstrerna både en och två gånger under vägen men så länge jag är medveten om mina problem och vet vad jag har att jobba med så kommer det också vara lättare att jobba bort dom=)


Så kära läsare, nu tycker jag du kan rannsaka dig själv. Vad behöver du jobba med under året för att få ett bättre, rikare o lyckligare liv!?


Johnsson, over and out;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härlig insikt att läsa om Jessica! När man är så medveten så blir det faktiskt enklare och när man väl faller så faller man inte längre lika hårt och lika länge. Men livet är en berg- och dalbana... Den viktigaste relationen du har i ditt liv är den till dig själv, det är den enda konstanta relationen du har, dig själv måste du alltid stå ut med andra kan man välja bort.
Positiva tankar drar positivt till sig och jag är säker på att du kommer att lyckas må bättre när du nu inser att det bara handlar om dig själv och att det är upp till dig! Vänner är otroligt viktigt och värdefullt!
Lycka till! *kram* Sanna

Jessan sa...

Tack för kommentaren Sanna=) Blir ännumer taggad och motiverad när det finns folk som peppar en=)

Ja precis, jag skulle inte vilja leva ett liv utan nära vänner som finns där för en och peppar en oavsett vad som händer. Felar gör vi ju alla men riktiga vänner förstår det och hjälper en=)