onsdag 6 april 2011

Alkemisten

Ja igårkväll gick jag till sängs med boken alkemisten. Kände att jag ville unna mig att ligga och läsa efter åtta timmars jobb i ett tillagningskök=) Eftersom jag var över halvvägs i boken och det är en varm berättelse med lättläst språk hade den i mig i sitt våld. Jag kunde inte släppa boken förrän jag läst ut den=)

Jag har läst många böcker som har värmt mitt hjärta och som har kommit nära det. Finns många bra böcker därute. Men jag har aldrig haft någon favoritbok. Jag har nyfiket lyssnat avundsjukt när människor viftat med böcker i handen som dom älskar och pratar sig varma om. Böcker dom läst hur många gånger som helst utan att tröttna, för att dom älskar berättelsen så och dom finner nya innebörder.

Grattis till mig, jag har nu också en favoritbok nämligen Paulo Coelhos Alkemisten. Den berättelsen är så varm och underbar och sprängfylld av vishet om hur man kan leva lite bättre. Det finns så många delar i den, meningar som trollbinder en och jag kom på mig själv med att ibland tänka, precis så är det ju. Jag rekommenderar alla som älskar att läsa, att läsa den. För oavsett om det blir er favoritbok eller inte, eller oavsett, otänkbara tanke. Att ni kanske inte ens gillar boken, så finns det saker att lära sig av boken om man bara är öppen för det och förstår.

Jag ska garanterat kasta mig i den igen och finna ännumer glädje och förundran och andra infallsvinklar och synsätt på hans berättelser i berättelsen och om visheten i den=)
Paulo Coelho tack för att du skrivit det här. Jag ska läsa mer av dig=)


Det vore kul om ni som läser min blogg skrev och berättade om ni har någon favoritbok eller den senaste boken ni läste som ni tyckte var riktigt bra=)


Johnsson, over and out;)

Inga kommentarer: