tisdag 20 december 2011

Inlagd sill

Idag har jag gjort min första inlagda sill helt på egen hand=) Jag o pappa har gjort tillsammans någon gång annars har jag inte gjort det sen i skolan så det var sju år sen=)



Först gjorde jag en lag efter det klassiska 1,2,3 steget. Dvs en del ättika, två delar socker och tre delar vatten. Sen tillsatte jag lagerblad, kryddpeppar och nejlika=)under tiden det kokade upp skar jag upp rödlök och morot som är klassikern till inlagd sill. Jag tillsatte även en lite bit purjolök!


När lagen blivit kall. Tillsatte jag grönsakerna!


Sen plockade jag fram sillen. Jag har inte tillgång till färsk sill så jag fuskade och köpte på burk. Så jag öppnade den och sköljde av fileérna.


Sen skar jag dom i lagom stora bitar=)


Sen blandade jag ihop det och hällde på burkar. Är inte detta matlagningspoesi så vet jag inte vad som är det. Så vackert och roligt att göra själv. Så nu ska det bara stå och dra till sig i minst två dygn. Så blir lagom att ge bort som julklappar till jul, då borde sillen ha gottat till sig ordentligt.

Samma gäller även om man vill göra egen senapssill eller currysill eller vad man nu gillar. Då får man först göra denna klassiska inlagda sill. Men efter två dar, kan man göra sin krämiga sås och lägga över sillen där istället=)

Den stora burken ska jag ge till mina vänner Ingrid och Alf i julklapp. Dom älskar sill. Åh jag skrev ihop ett litet passande julklappsrimm i morse=)

Nu är julen äntligen här, så fridfull.
Då vill man inte magra av, utan lägga på hull.
Så en liten gåva ni får, vars smak av tradition så ljuv och fager,
lägger sig runt själen likt ett välbefinnligt lager.
Låt den ha sin givna plats vid måltiden på erat bord
Så hoppas jag att lite av eder julstämning är gjord;)


Johnsson, over and out;)

Inga kommentarer: