onsdag 4 januari 2012

Pajkalas

Hej Kära Läsare!
Idag kom mina fina vänner Ingrid och Alf på besök för att äta lite middag och fira min födelsedag lite i förväg.
Så jag bjöd på lite paj.
Först gjorde jag en pajdeg! Bytte ut en fjärdedel av
vetemjölet mot grahamsmjöl för det gillar jag.
Sen gjorde jag en äggstanning, men hade grädde i
istället för mjölk kryddade med salt och svartpeppar och
så tillsatte jag riven västerbottenost.
sen skar jag upp resterna av julskinkan och en bit annan rökt skinka!
Sen blandade jag det med hackad grönkål.

Sen blandade jag fyllningen med äggstanningen.
Därefter toppade jag med mer riven västerbottenost och sen in i ugnen
200 grader i ca en halvtimme=)
Så fin den blev färdig!

Under tiden huvudrätten var i ugnen:

Tände jag ljus!
Och slängde fram lite tallrikar!

Sen skalade jag och skar ett halvt Granny smithäppel i tunna skivor
och blandade med socker och kanel
Sen slängde jag ihop en smulpaj på fiberrika havregryn,
socker, smör och mjöl!
För mina två middagsgäster fick nämligen varsin äppelpaj till efterrätt.
Så jag förberedde så det bara var att grädda dem lagom till kaffet sen=)
Avnjöts med vaniljvisp!


Åh så ställer man till med pajkalas, så att man får mätta och nöjda gäster som lämnar en sen=)
Lätt som en plätt! =)


Johnsson, Over and out;)

Inga kommentarer: