onsdag 15 februari 2012

Curry och spiskummindoftande linssoppa

God Afton Kära Läsare!
Idag fick jag rycka in tidigare på jobbet då det hade kört ihop sig. Så jag åker på att jobba imorgon också och om jag ska jobba på fredag får jag reda på imorgon, men jag misstänker att jag kommer att få göra det.

Men jag behöver alla slantar jag kan få så det vore välkommet=)

Efter jobbet kom jag hem hungrig som bara den. Så jag slängde ihop en linssoppa med morötter och med kryddning inspirerade av det mexicanska och indiska köket med spiskummin och curry!

Jag fräste på morotsstavar och gul lök på hög värme i olja
med curry och spiskummin.
Därefter tillsatte jag vatten och två buljongtärningar.
Ska se om jag inte kan ställa mig o koka egen grönsaksbuljong snart
är ju inga svårigheter och går ju bra att frysa in i plastpåsar och ta fram när man vill göra
soppa eller risotto. Bara att man ska ta sig den tiden!
Efter att soppan kokt upp och kokat några minuter tillsatte jag röda linser och
kokade ytteligare några minuter. Därefter tor jag undan några morotsstavar
sen mixade jag soppan. Sen hällde jag tillbaka den i kastrullen, la ner morotsstavarna
och lät koka upp på nytt och smakade av med salt och peppar.
Serverad med en brötbit till*yummie*
Värmde gott och smakade underbart. Verkligen billig och nyttig mat,
soppa är underskattat!!


Johnsson, Over and out;)

2 kommentarer:

Per sa...

Hallå där, var ett tag sen ju...;-)
Lust att höra av dig kanske..hehe

Jessan sa...

Hej Per.
haha ja du har rätt var en evighet jag satt på den där sidan.

Men du tittar fortfarande in på min blogg. Trevligt=)